Het Zeilschip
Alle details van de Tisser
Alle details van de Tisser, een Lotus gebouwd door de Franse werf C.S.N.O.
Hoe het allemaal begon
We mochten op een zonnige dag in het jaar 1998 mee op deze houten speedboot en we voeren op de Friese meren. We waren meteen verloren voor deze manier van watersport. Het was een dag van volop genieten.
Volop? Bijna volop. Wat was er aan de hand? De motor van deze in de jaren 50 gebouwde speedboot had ook een buitenboord motor welke nog origineel was. De motor maakte zoveel kabaal dat je je niet
meer verstaanbaar kon maken wanneer de snelheid boven de 1,5 knoop kwam.
's Avonds thuisgekomen hebben we besloten dat dit een perfecte manier was om de van je vrije tijd en stilte te genieten.
Dus het moest een zeilboot worden.
De folder
De Lotus is een zeewaardig en zelfrichtend kajuitzeiljacht uit Frankrijk. Een jacht met duidelijke toer- en wedstrijdaspecten. Het jacht is gebouwd van gewapend polyester volgens de hand-lay-up methode. De Lotus biedt 5 slaapplaatsen, waarvan er zich 2 van 1,85m lengte in het afsluitbare voorcompartiment bevinden. De dinette kan in een handomdraai omgebouwd worden tot een dubbelbed met een lengte van 2,00 m. Aan stuurboordzijde achter de kombuis tenslotte bevindt zich een slaapplaats van 1,85m lengte. De houten betimmering in dit kajuit verleent het schip een luxueus en sfeervol karakter. Het jacht heeft beslist een zee aan bergruimte, nl. een kast in het vooronder; grote ruimten onder alle banken, een hangkast aan stuurboordzijde; handige kastjes langs de wanden over de gehele lengte van de kajuit; kastjes in de afsluitbare toiletruimte; een zeer grote afgescheiden kast onder de bakboord cockpitbank, deze is te bereikbaar vanuit de kajuit d.m.v. een kastdeur achter de dinette; een enorme ruimte onder de cockpitvloer, deze laatste is bereikbaar via 2 luiken op het achterschip. De Lotus wordt standaard geleverd met een 10 pk Farymann dieselmotor met wisselstroomdynamo; deze motor is midscheeps onder de kajuitingang geplaatst en is uitstekend bereikbaar. Indien gewenst kan het jacht ook zonder motor geleverd worden. De zelflozende cockpit is ruim en comfortabel en via de brede gangboorden kan men zich snel naar het voordek verplaatsen. De zeileigenschappen en de wendbaarheid zijn goed, het jacht is snel en gemakkelijk hanteerbaar, ook door 1 persoon. De aluminium mast en giek zijn geanodiseerd. Alle verstagingen zijn uitgevoerd in roestvrijstaal. Het kajuitdak is dubbelwandig. De motor wordt compleet geleverd met een wisselstroomdynamo, 2-blads schroef, 30 liter tank (circa 20 vaaruren), een 12 V accu en een accu-conditiemeter.
De aanschaf
Nadat we in 1998 hebben meegevaren met een houten speedboot (Zie "Hoe het allemaal begon") zijn we actief op zoek gegaan naar een mooie zeilboot. We zijn in een groot aantal verkoophavens geweest in een groot gedeelte van Nederland. Tot op een mooie dag we in een kleine verkoophaven keken naar een Jaguar. Dit was echter niet de boot voor ons, maar we werden er wel aangesproken door een mijnheer welke vroeg of wij opzoek waren naar een mooiere boot dan de net bezichtigde Jaguar. Hij had er namelijk net een onder handen genomen en we hebben toen direct een afspraak gemaakt om de Lotus te gaan bekijken in Gorredijk. De eerste keer dat we de Tisser zagen was in februari 1999 en het dek net opnieuw gespoten en moest nog weer worden opgebouwd. Het was winter en de dagen waren kort. Daarop een volgende afspraakgemaakt op een zaterdag en daar lag de Tisser, buiten op zijn bok en onder een laag sneeuw. Gevraagd of we de motor mochten starten bij de vrieskou en deze begon direct zonder problemen aan te slaan, iets wat we niet verwacht hadden onder deze winterse omstandigheden. We zijn toen snel tot de verkoopprijs gekomen en een week later werd de Tisser per platte vrachtwagen afgeleverd bij Bremerberger haven in Biddinghuizen. Daar hadden we afspraak gemaakt dat men de Tisser in het water zou takelen. Dit was echter niet zo'n makkelijke klus omdat de kraan op meerdere plaatsen zat vastgevroren
De technische gegevens
Type: ⇝ Lotus 800
Serienummer: ⇝
Ontwerper: ⇝ Francois Sergent
Gebouwd door: ⇝ C.N.S.O.
(CONSTRUCTION NAUTIQUES DU SUD-OUEST)
Importeur: ⇝ Jachtwerf en Jachtmakelaardij Serry te Oud Loosdrecht
Bouwjaar: ⇝ 1980
Romp: ⇝ Polyester S-spant
Lengte over dek: ⇝ 7,60 m
Lengte over alles: ⇝ 7,80 m
Lengte waterlijn: ⇝ 6,60 m
Diepgang: ⇝ 1,20 m
Breedte: ⇝ 2,50 m
Hoogte mast: ⇝ 9,30 m
Doorvaarhoogte: ⇝ 11,00 m
Doorvaarhoogte gestreken mast: ⇝ 1,50 m
Waterverplaatsing: ⇝ 2.000 kg
(waarvan 800 kg ballast d.m.v. een granieten kiel)
Motor: ⇝ Volvo Penta MD 5B 7,5 pk
Watertank: ⇝ RVS 120L
Dieseltank: ⇝ 60L + 5L jerrycan
Verstaging: ⇝ RVS 5mm doorsnede
De motor
De Tisser is uitgerust met een Volvo Penta motor van het type MD5B. Deze motor levert 7,5 pk bij 2500 toeren per minuut. Het verbruikt is 1 liter dieselolie per branduur. Met deze motor kan de Tisser een kruissnelheid behalen van ongeveer 6 knopen per uur
De slaapplaatsen
De Lotus beschikt over een vijftal slaapplaatsen. In de boeg treffen we twee slaapplaatsen aan, welke in een V-vorm zijn gesitueerd. De tafel in de kajuit kan men laten zaken en hierdoor ontstaan er ook een tweetal slaapplaatsen. Verder is er aan stuurboord nog een hondenkooi. Om een idee te geven hoe groot de slaapplaatsen zijn hebben wij een papieren persoon welke 2 meter lang is op de kussens gelegd.
Het zeilgevoel
Mensen vragen wel eens: "Wat is er zo leuk aan zeilen?"
Zeilen kun je verdelen in twee catogorien. Wedstrijd zeilen vol met adrealine of zeilen met al zijn rust en silte. Schitterende vergezichten en het pure gevoel van onthaasten. Het
mooiste moment hiervan is wanneer je de zeilen gehezen hebt en je de motor waarop je de haven verlaten hebt uitzet. Het geluid van alleen maar wind en water.
Dat is genieten.
De downloads
De volgende documenten zijn te downloaden door op de afbeelding te klikken.
Lotus advertentie uit 1976 (8.64 MB)
Het Plastimo 608S rolfoksysteem
Voor vragen, neemt u gerust contact met ons op.